joi, 6 octombrie 2011

BESHAPHONUL LUI BĂSE'

Am căutat în mai multe dicţionare să găsesc sensul cuvântului beşafon (beshaphon pentru pretenţioşi!).Nu am găsit nicăieri o lămurire convenabilă, întâlnind termenul doar pe nişte bloguri mai deşuchiate care însă, nici ele, nu mă lămureau pe deplin.
Fiindcă mă obseda cuvântul, mi-am scormonit memoria şi mi-am adus aminte că, în copilărie fiind la ţară la bunici, peste vară mai venea câte o fanfară muncitorească să "concerteze" de 23 August.Bătrânii satului se îndemnau să meargă la căminul cultural, la concert, cam aşa: "No, hai mă să merem să-i auzim, că iar o vinit ăia cu beşafonu' ".N-am înţeles decât tîrziu, după ce mi-am făcut prieteni printre suflători din fanfara militară, că - în unele sate din Ardeal - se zicea beşafon la trombon (mai ales), tubă sau corn englez din cauza asemănării sunetelor emise în registrul grav cu anumite "sunete" emise de om.
Multă vreme, cuvîntul în sine mi-a trecut pe lângă urechi.Asta până când a ajuns în topul politicii româneşti un tip numit Băsescu.Sonoritatea numelui m-a făcut să "ciulesc" urechile (chiar dacă stâmbând din nas!).Şi l-am ascultat cu şi mai multă atenţie de când (s-)a ajuns preşedinte.
N-am priceput mare lucru din pilda cu "licuriciu' cel mare".N-am înţeles prea bine nici cum stă treaba cu "axa Bucureşti-Londra-Washington" până la cumpărarea fregatelor engleze şi preconizata achiziţie de F-16.Cu "Să trăiţi bine!" m-am lămurit de anul trecut, din mai.Şi atunci, începând să fac legătura între "beşafon" şi ilustrul nume prezidenţial, iar am dat fuga la dicţionar (pentru a nu face confuzii) şi iată ce am aflat: TROMBÓN, tromboane, s.n. 1. Instrument muzical de suflat făcut din alamă, mai mare decât trompeta, cu timbrul mai aspru și mai puternic decât aceasta. 2. (Fam. și peior.) Gură (considerată ca organ al vorbirii). 3.(Fam,; la pl.) Minciuni; păcăleli, exagerări. – Din fr. trombone.
Măi, să fie !Păi în minciuni, păcăleli şi exagerări nu-l întrece nimeni.(Că instrument de suflat nu e, iar "Gură" e mai degrabă nume cospirativ!)
M-am lămurit însă "pe deplin" abia ieri seară când, la emisiunea "Ştirea zilei", un clip de pe You Tube ne prezenta cum interpreta un american la beshaphon(cred c-am ortografiat corect)... imnul României!Şi am făcut legătura şi cu site-ul Casei Albe din timpul recentei vizite, unde era scris president BASE...
Probabil că, în acest ritm -dacă am răbdare- în  curând voi avea prilejul să mă lămuresc dintr-o înregistrare video cu personaje reale cum "se face treaba cu licuriciu' cel mare".Sau va trebui şi în acest caz să aşteptăm 50 de ani ca şi în "cazul Hayssam" !?
Sau prezentarea imnului României în acest mod a fost o repetiţie pentru summit-ul NATO de la Bucureşti ?...

07.10.2011                                                                         E.T. ARDELEANU 

P.S. N-am auzit nici o reacţie până acum din partea Administraţiei Prezidenţiale, a Ministerului de Externe, a preşedintelui Senatului, sau a nenumăraţilor "şcoliţi" prin USA (Uniunea Sovietică Ailaltă)...Nici D-l schmecker nu se simte ruşinat, măcar pe una din cetăţenii! Cât îl priveşte pe Preşedintele României - în "fişa postului" din Constituţia actuală nu există nici o prevedere în acest sens.
Singura mea speranţă într-o reacţie pe măsură mai rămâne în d-l Valentin Stan...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu